Wednesday, April 9, 2008

Έστω, με μια υπογραφή.

Το μεσημέρι προσπαθούσα να γράψω κάτι για τα διάσημα όρια της Τέχνης –το οποία φυσικά αρνούμαι- μέχρι τη στιγμή που μου ήρθε ένα email με θέμα έναν ξεφτιλισμένο καλλιτέχνη του σκοτωμού (κυριολεκτικά), ο οποίος πήρε ένα αδέσποτο σκυλί, το έδεσε με ένα κοντό σχοινί στον τοίχο μιας Γκαλερί «τέχνης» και το άφησε να πεθάνει αργά από την πείνα και τη δίψα. Όσοι ενδιαφέρονται -και έχουν γερό στομάχι- ας δουν αυτό το βίντεο: http://www.youtube.com/watch?v=tzFBD-LgKV0&feature=related
Υπάρχει κάτι το πολύ ανήθικο όταν ένας άνθρωπος αγγίζει ένα ζώο με μη θετικά συναισθήματα. Ο Νίτσε, κατέρρευσε πνευματικά την στιγμή που αγκάλιαζε τον λαιμό ενός αλόγου καθώς ο αμαξάς του το έδερνε με το καμουτσίκι. Υπάρχει μια ανώτερη ηθική που μπόρεσαν να αγγίξουν μόνο όσοι ονομάστηκαν μέχρι τώρα ανήθικοι: ο σεβασμός στην ζωή.
Το στοίχημα της ανθρωπότητας θα κριθεί –και κρίνεται- στην στάση μας απέναντι στα ζώα. Ενδεικτικά αναφέρω, πως σχεδόν όλοι οι δικτάτορες μισούσαν τις γάτες. Ο λόγος είναι προφανής, αν σκεφτεί κανείς τα χαρακτηριστικά μιας γάτας.
Κάποιος μπορεί να σκέφτεται πως εδώ μεταξύ ανθρώπων και γίνονται βαρβαρότητες, στα ζώα δεν θα κάναμε; Είναι διαφορετικό. Οι προθέσεις ενός ανθρώπου ξεκαθαρίζουν απ’ τις πράξεις του σ’ εκείνους που δεν έχουν καμιά δύναμη και βρίσκονται στο έλεός τους (η ουσία της Ελευθερίας). Στην Κίνα, ξεριζώνουν την γούνα από τα κουνάβια ενώ αυτά είναι ακόμη ζωντανά. Ο Χριστιανικός θεός (ή καλύτερα οι δημιουργοί του) δεν είναι τυχαίο που μας έδωσαν πλήρη και απόλυτη εξουσία απέναντι στα ζώα. «Η αβάσταχτη ελαφρότητα του Είναι» του Κούντερα, είναι ίσως το καλύτερο βιβλίο γι’ αυτό το θέμα.

Εδώ μπορείτε να υπογράψετε ως ένδειξη διαμαρτυρίας για το έγκλημα που έκανε εκείνο το ελεεινό έκτρωμα στο σκυλί: http://www.petitiononline.com/13031953/petition.html

19 comments:

Βρασίδας ο Κάφρος said...

Καλο κτηνος ο "καλλιτεχνης". Δυστυχως κερδισε και δοξα και (πιθανον) και χρημα απ' ολα αυτα...

Βλεπεις ευαισθητοποιουνται μονο οι "κακοποιοι" μπλογκερς σε κατι τετοια...

Δεν ειμαι μαζεμενος στις εκφρασεις μου. Να παθει το ίδιο το ρεμαλι. Ή κρεμαστε τον αν τον λυπαστε και δεν θελετε να υποφερει. Και αν μου πειτε οτι δεν θελετε να γινετε ίδιοι το κανω εγώ για σας.

ΠΡΕΖΑ TV said...

Μην ξεχναμε και τον Ελληνα φοιτητη που εριξε καυτο λαδι σε σκυλο...

Haris said...

Βρασίδα, αν είναι του το κάνουμε και μαζί. Το χειρότερο απ' όλα είναι ότι μερικοί ηλίθιοι πήγαν και παρακολούθησαν αυτό το "έργο" και κουνούσαν (φαντάζομαι) το κεφάλι τους ως έδνειξη σεβασμού στο έργο.

Πρέζα, έχεις δίκιο! Εκείνος ο παλιοκύπριος που η αδυναμία του μαζοχισμού του δεν τον αφήνει να αυτοκτονήσει.

manitaraki said...

"Ντροπή σε μια τέτοια ηθική που αποτυγχάνει να αναγνωρίσει την αιώνια υπόσταση που ενυπάρχει σε κάθε ζωντανό πλάσμα, και αστραφτοκοπά με μυστηριώδη σπουδαιότητα, μέσα σε όλα τα μάτια που αντικρίζουν τον ήλιο." ΑΡΘΟΥΡ ΣΟΠΕΝΧΑΟΥΕΡ

"Όσο οι άνθρωποι σφαγιάζουν τα ζώα, θα σκοτώνονται μεταξύ τους. Πράγματι, αυτός που σπέρνει το σπόρο του θανάτου και του πόνου, δέν μπορεί να δρέπει χαρά και αγάπη." ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ

"Η έλλειψη βίας οδηγεί στα υψηλότερα ήθη, που είναι ο στόχος όλης της εξέλιξης. Μέχρι να πάψουμε να βλάπτουμε όλα τα υπόλοιπα ζωντανά πλάσματα, συνεχίζουμε να είμαστε βάρβαροι." ΤΟΜΑΣ ΕΝΤΙΣΟΝ

"Ο καλός άνθρωπος είναι φίλος όλων τον ζωντανών πλασμάτων." ΜΑΧΑΤΜΑ ΓΚΑΝΤΙ

Pak said...

H κατάντια της τέχνης... Δεν φταίει αυτός, αλλά αυτοί που τον χειροκροτούν.

Όταν τα σκατά ονομάζονται τέχνη τότε αυξάνονται και οι χέστηδες...

Ιάκωβος said...

Τα ΄ξέρω όλα αυτά. Στη βιογραφία του Νίτσε, που κυκλοφόρησε τελευταία, λέει ότι κατέρρευσε σε σταθμό τρένου, στο τορίνο(?) αν θυμάμαι καλά...?
¨εκανε ποστ για το σκύλο και μια φίλη μου στο http://pigkouinoi.blogspot.com , διάβασε το αρθρο στο λινκ μας, εκανα και ενα σχολιο...
Καλο βράδυ

Haris said...
This comment has been removed by the author.
Haris said...

manitaraki, πολύ ωραία τα αποφθέγματα. Ο Πυθαγόρας με τρεις γραμμές το εξάντλησε το θέμα.

Pak, φταίνε και οι δύο.

Ιάκωβε, δεν διάβασα την τελευταία του βιογραφία, αλλά απ' ότι εγώ ξέρω, κατέρευσε την ώρα που έβλεπε έναν αμαξά να δέρνει το άλογό του, πέφτοντάς στην αγκαλιά του αλόγου. Και αυτό έγινε έξω από ένα πανδοχείο στο Τορίνο.

Απάντησα στο σχόλιο που αναφέρεις. Έχω μια μικρή διαφωνία την οποία και σημείωσα.

marursus said...

to pio tragiko einai pou ta grammata ston toixo einai apo ttofh skylwn.kai auto pou einai akoma pio tragiko kata thn gnwmh mou einai oti auto to arxidi to ekane pio poli gia na dei an mporei gelioi

marianaonice said...

Αχ Χάρη μου τι σύμπτωση το ίδιο θέμα μας τσάκισε. Έκανα και εγώ σχετική ανάρτηση! Ακόμη δεν έχω συνέλθει!!! Δες εδώ αν θέλεις: http://marianaonice.blogspot.com/2008/04/blog-post_06.html
Να είσαι πάντα καλά μικρέ μας φίλε!!

Ev` said...

Auto pou ekane o vargas gia mena den eine texni.. apla kathara sadismo.. ftaine kai oi upotithemenoi krites tis bienale tin kentriki amerikis i pou entharunan k vraveusan(pou eprepe na ntrepontai) gia tin protoporiaki tou idea kai pra3i gia to onoma tis texnis..ton ilithio pou to ekane kai mono kai mono gia ta fota tis dimosiotitas me tin kaki ennoia (kai apo oti fenete to exei kataferei)... kapoies fores otan to skeutomai auto to thema pou exei akoustei me kanei kai niotho kapws ntropi gia to epagelma sto opoio anikw...Ola ta plasmata exoun dikaioma stin zoi

isovia said...

Το να θές να δημιουργήσεις τέχνη είναι απεριόριστο.
Το να θες να δημιουργήσεις τέχνη με όποιοδήποτε τρόπο είναι περιορίσιμο.
Το να θες να δημιουργήσεις τέχνη θυσιάζοντας ένα όν είναι άρρωστο και απαράδεκτο.

Ποία είναι καλύτερα ζώα;
Τα δίποδα ή τα τετράποδα;

Ασκαρδαμυκτί said...

Tι άλλο θα δουν τα μάτια μας...

dyosmaraki said...

Το να ονομάζει και να επιβραβεύει κανείς "Τέχνη" τον σαδισμό ενός τάχα μου "καλλιτέχνη" το θεωρώ αρρωστημένο.

Ομως δεν φταίει μοναχά ο καλλιτέχνης και η νοσηρή του φαντασία, μα και οι επισκέπτες της συγκεκριμένης έκθεσης οι οποίοι ως άρρωστοι "ηδονοβλεψίες" μιας απάνθρωπης πράξης εκλαμβάνουν αυτό το φαινόμενο ως "Τέχνη" άκριτα και χωρίς να αντιδρούν απλά επειδή πρόκειται για κάτι το "διαφορετικό" από τα συνηθισμένα.
Και αυτήν την "mentalite" την θεωρώ άρρωστη... μα πάρα πολύ άρρωστη, ίσως περισσότερο άρρωστη από αυτήν του "καλλιτέχνη"!!!

Θα συμφωνήσω με τον/την "isovia" και θα υποστηρίξω μια παλιά μου θέση πως πρέπει να υπάρχουν όρια στην Τέχνη, όχι όσον αφορά την έμπνευση μα όσον αφορά την τήρηση κάποιων στοιχειωδών κανόνων ανθρωπιάς και σεβασμού.

Οσο εξακολουθούν κάποιοι "άρρωστοι" καλλιτέχνες να μην ενδιαφέρονται για την ουσία της Τέχνης παρά μοναχά για την ατομική τους αυτοπροβολή, με σκοπό όχι την ίδια την δημιουργία τέχνης μα απλά την πρόκληση, και μάλιστα στηρίζονται τόσο από κριτικούς όσο και από επισκέπτες των εκθέσεων που φιλοξενούν τέτοια φαινόμενα, τότε δεν αποκλείω κάποια στιγμή στο μέλλον να δούμε στη θέση του αδέσποτου σκυλιού, κάποιο σκελετωμένο παιδάκι από την Αφρική...
Ετσι προς χάριν της...."τέχνης" της απανθρωπιάς....

KitsosMitsos said...

Καλημέρα Χάρη. Εναντίον του κυρίου αυτού έχει ξεσηκωθεί όλος ο κόσμος. Είπαμε η τέχνη έχει μέσα της το άκρο, αλλά αυτό παραπάει!
Εκτός από τον καλλιτέχνη, είναι και ο κόσμος που πάει και παρακολουθεί την ιστορία αυτή...
Τι να πει κανείς περισσότερο.

Haris said...

marursus, ναι είναι και αυτό. Ο άνθρωπος αυτός, ήθελε να βασανίσει όσο πιο πολύ μπορούσε.

Μαριάννα, την είδα την ανάρτησή σου.

Eva, ναι το ξέρω.

Isovia, πραγματικά, δεν μου είχε περάσει ποτέ από το μυαλό πως κάποιος μπορούσε να ονομάσει τέχνη την θυσία ενός πλάσματος. Λοιπόν, το όρια τα έβαλες εσύ: "Το να θες να δημιουργήσεις τέχνη θυσιάζοντας ένα όν είναι άρρωστο και απαράδεκτο." Μόνο αυτό όμως.

Ασκαρδαμυκτί, πολλά φαντάζομαι...

dyosmaraki, φταίνε και οι δύο ισάξια (θεατής και δημιουργός). και εγώ συμφωνώ με την isovia, αν και ομολογώ πως ποτέ μου δεν σκέφτηκα πως κάποιος μπορεί να θυσιάσει μια ζωή και να το ονομάζει τέχνη...

Καλημέρα Κίτσο. Ναι, όταν έβαλα την υπογραφή μου ήταν ήδη 2.000.000

DARK_ERA said...

aaaaaaaaaaaaaaaaaxxxxxxxxxx :(

LOCKHEART said...

Καλα τι ζώα υπάρχουν τελικά στις μέρες μας...(και μιλάω για άνθρωπους) ελεος ποια

LOCKHEART said...

Καλα τι ζώα υπάρχουν τελικά στις μέρες μας...(και μιλάω για άνθρωπους) ελεος ποια