Tuesday, March 11, 2008

Διονύσης Χαριτόπουλος.

Στην προηγούμενη LiFo διάβασα ένα απόσπασμα που το υπογράφει ο συγγραφέας Διονύσης Χαριτόπουλος. Δεν τον γνωρίζω σαν συγγραφέα –ούτε πρόκειται να τον διαβάσω ποτέ μετά από αυτό που είπε.

«Μου τη δίνει ο χλευασμός και η επιθετικότητα των τάχα προοδευτικών και μοντέρνων εναντίον της θρησκείας… Η θρησκεία είναι μια λαϊκή φιλοσοφία και μια ικανή παρηγοριά για τη μεταφυσική αγωνία του απλού ανθρώπου. Αν του τη πάρουμε, με τι θα αναπληρώσουμε το κενό, με την εικόνα του Ρουβά ή της Φαραντούρη; Οι κάθε λογής προοδευτικοί κάνουν σαν τη χαζή που θέλει να μπει στην εκκλησία με τα βυζιά ή τον κώλο έξω και δεν την αφήνει ο παπάς!»

Σκέψη πρώτη: πως κατάφερε το πιο αιμοβόρο δημιούργημα του ανθρώπου να θεωρείται απειλημένο; Και μιλώ φυσικά για την θρησκεία, την οποία αν εδώ δεν την υποστηρίζει, τουλάχιστο την προστατεύει.

Σκέψη δεύτερη: ο εν λόγω συγγραφέας αποτελεί έξοχο παράδειγμα της μετριότητας. Η μάλλον, είναι ένα υπέροχο αντιπροσωπευτικό δείγμα αυτής της νοητικής και σωματικής ανικανότητας, του λεγόμενου αγνωστικισμού. Το ξέρω πως δεν μπορεί να αποδειχθεί η ύπαρξη ή μη του θεού, όμως το να μην παίρνει κανείς θέση, είναι δειλία ή ανικανότητα -ειδικά απέναντι σε τέτοια θέματα. «Πόλεμος!» φώναζε ο φιλόσοφος.

Σκέψη τρίτη: ο κ. Χαριτόπουλος εδώ, δεν παίρνει θέση απέναντι στο ζήτημα του θεού, όμως θεωρεί χρέος του να στηρίζει τον λαό. Άρα θεωρεί ότι ο λαός έχει ανάγκη από καθοδηγητές και νιώθει πως ο ίδιος (!!!) θα του προσφέρει αυτήν την σωτηρία. Νιώθει ανώτερος από τον λαό, νιώθει φωτισμένος, ο οποίος μετά που έσωσε τον εαυτό του, στέκεται σαν άγιος πάνω από τον λαό και τον προστατεύει.

Απ’ τον Καζαντζάκη, τον Καρυωτάκη, τον Ελύτη και άλλους τόσους, που τουλάχιστον (και στο ελάχιστο) είχαν το θάρρος της άποψής τους, ξεπέσαμε στον εν λόγω συγγραφέα, ο οποίος δηλώνει δημόσια και ταυτόχρονα, ότι δεν ξέρει αν υπάρχει θεός, αλλά νιώθει χρέος του να «αναπληρώσει το κενό» του λαού, ότι δεν νιώθει ότι είναι μέρος του «απλού» λαού, και διατηρεί μια υπεροπτική στάση απέναντί του. Αν είναι δυνατόν!
Παραφράζοντας δυο πραγματικούς συγγραφείς: Όποιος δεν έχει το θάρρος της γνώμης του, πρέπει να υπακούει. Όχι να παρουσιάζεται προστάτης!

Ελπίζω αυτό το κείμενο να πέσει στα χέρια του για να καταλάβει πως δεν μιλά σε ηλίθιους και θύματα της δημοσιότητας, όπως ο ίδιος νομίζει, αλλά σε σκεφτόμενους ανθρώπους.

32 comments:

Ιάκωβος said...

Πρώτος πρώτος; Χεχεχεχε...
Που χάθηκες βρε; Τόσο καιρό; Τι έκανες;

Σχόλιο: Τι τη θες κι εσύ και τη διαβάζεις τη ριμάδα τη lifo, αφού το ξέρεις...
(θα καταλήξουμε σαν τους γέρους του Muppet Show, ο ένας θα κλαίγεται στον άλλον και θα αλληλοβρίζονται).

Καλό βράδυ (αχ, ο Νίτσε θα μας κάψει εμάς τους 2 φίλε μου...)

Marvin the martian said...

δεν τη διαβασα τη συγκεκριμενη δηλωση, αλλα ισως ο Χαριτοπουλος θα έπρεπε να σκεφτει οτι η μη αποδοχή της ύπαρξης θεού είναι εξίσου μια στάση ζωής όσο η αποδοχή της. Εξάλλου, αυτοί που ουσιαστικά δέχονται επίθεση είναι οι άθεοι, γιατί ακριβώς τολμούν να ξεφύγουν από τη νόρμα. Αυτό που χρείαζεται προστασία στις μέρες μας είναι η ελευθερία της σκέψης και του λόγου, όχι η θρησκεία δυστυχώς...

Meropi said...

Χαρούλη μου, καλέ μου συντοπίτη,
κατ' αρχάς καλό σου απόγευμα. Επειδή δε με ρωτάς τι λέω εγώ, φαντάζομαι να έχει την ψυχραιμία να ακούσεις την απάντηση μου. Λοιπόν αν και ο Χαριτόπουλος δεν είναι και από τους αγαπημένους μου συγγραφείς, εντούτοις θα συμφωνήσω στη βασική του σκέψη. Η θρησκεία είναι βαθιά ριζωμένη στο λαό και δεν μπορεί να ξεριζωθεί με ειρωνίες και χλευασμό. Όσοι επένδυσαν στην ειρωνία, το χλευασμό ή τον καταναγκασμό στο θέμα της θρησκείας απέτυχαν οικτρά (βλ. καθεστώτα του πρώην υπαρκτού σοσιαλισμού). Όσο υπάρχουν αναπάντητα ερωτήματα υπαρξιακής φύσεως στον άνθρωπο θα υπάρχουν και θρησκείες. Οφείλουμε να το σεβαστούμε αυτό, έστω και αν δεν συμφωνούμε.
Επίσης είναι δικαίωμα του να είναι αγνωστικιστής και όχι άθεος, αυτό δεν σημαίνει αδυναμία, ούτε μετριότητα. Μη φτάσουμε κι εμείς στο άλλο άκρο, όπως φτάνουν πολλοί χριστιανοί που θεωρούν τους άθεους σχεδόν ή και χωρίς το σχεδόν ανήθικους.
Χαρούλη μου είσαι νέος και ορμητικός. Κάνε λίγο κράτει, στη ζωή δεν υπάρχει μόνο άσπρο - μαύρο. Υπάρχουν και χίλιες άλλες ενδιάμεσες αποχρώσεις.

DARK_ERA said...

Ta griza einai gia toys metrioys sintopitisa. To na glifis ta aftia ton mazon kai ton anideon mono kai mono giati den exis to tharos na paris thesi mono kai mono epidi an ekfraseis antitheti apopsi tha xasis pelatia kai tha epikrithis den einai endiamesi apopsh. Yparxi se afto to kozmo o dromos tis logikis kai o dromos tis paranias. E lipon egw den mporo na sevasto toys paranoikoys mono na toys simponeso. Sintopitisa mono kai mono poy erxese kai milas toy xari san allos patriarxis mono kai mono poy ton antimetopizeis san mikro kai anorimo den a3izeis ton sevazmo moy. Den pistevo kai poly to anfivalo an esy sta 22 eixai h akoma exeis kai tora tis anisixies toy xari. An nomizeis oti einai sostos na glifoyme ta aftia ton agnomonon gia na toys sevastoyme einai apla provlima soy. Kati poy den 3eris gia ta kathestota toy iparkoy sosializmoy einai oti den apagorefsan pote tin thriskia apla htan kinonika katakriteo na simetexis se afti tin parania alla den htan oyte anithiko oyte e3anagkastiko na min simetexis. Simera an perniese oti zis stin kypro se kalitero kathestos poy se sproxnoyn sti parania apo 6 xronon kanis lathos san ola ta thimata toy iparkoy amerikanizmoy

Christos said...

Για σου Χαρη. Εμαθα απο τον Παναι για το blog σου κ ειπα να σου γραψω. Πρωτη φορα κ πεφτω στο αγαπημενο μας θεμα. Αν κ εχουμε τις μικροδιαφορες μας επι του συγκεκριμενου. Θα συμφωνησω στο οτι η θρησκεια βασιζεται στον φοβο του αγνωστου ανικανη ομως να αντιμετοπισει τον φοβο, αντιθετα τον ενισχυει. Ο Χαριτοπουλος ως γνησιος συντιριτικος ειναι φυσικο να φοβαται το διαφορετικο. Δεν μπορει ομως να κατανοεισει οτι ο προοδευτικος κοσμος δεν εχει αναγκη να επιτεθει στην θρησκεια (να μια διαφωνια μας), αλλα αναγκη να επιτεθει εναντια στην αγνοια η οποια οδηγει κ στην αναγκη του λαου για θρησκεια. Η θρησκεια θα παψει να εχει τον ρολο που εχει σημερα οταν οταν ο λαος βγει απο την αγνοια. Η θρησκεια δεν εχει τιποτα να προσφερει σε κανενα, παρα μονο σε οσους θελουν να εκμεταλευτουν την αγνοια του λαου κ τον φοβο του προς το αγνωστο. Οι Χαριτοπουλος κ ΣΙΑ δεν νοιαζονται επομενος για την θρησκεια αλλα το ξυπνημα του λαου. Ειναι το οποιο του λαου οστε να μενει για παντα στην αγνοια κ να ποδιγετιται καλητερα.
Αυτα για πρωτη φορα.

(Θα διαφωνισω κ με τον ορο αθεος. Δεν μπορει καποιος να προσδιοριζεται ως προς κατι το οποιο δεν πιστευει οτι υπαρχει.)

Haris said...
This comment has been removed by the author.
Haris said...

Ιάκωβε καλό ποδαρικό έκανες. :)) Όσο για τον Νίτσε, ναι μάλλον :)) Και την Lifo την διαβάζω επειδή γράφει ο Δήμου μέσα, τον οποίο και συμπαθώ.

marvin, θα συμφωνήσω απόλυτα.

meropi μου, τι σχέση έχουν αυτά που λες με τους σχολιασμούς μου;


Χρίστο, λες "Δεν μπορει ομως να κατανοεισει οτι ο προοδευτικος κοσμος δεν εχει αναγκη να επιτεθει στην θρησκεια (να μια διαφωνια μας)" πότε είπα το αντίθετο εγώ;

Ποιος Χρίστος; Ο γνωστός;;; :)))

kat. said...

δεν διαφωνώ μαζί σου.. ωστόσο επέτρεψε μου να τονίσω οτι το βιβλίο του "ο άνεμος κουβάρι" είναι τουλάχιστον εξαιρετικό!

Christos said...

Ο γνωστος φυσικα. Απο τα οσα εχω γραψει δεν περιμενα αυτη την ερωτηση. Μαλλον σε ξαφνιασε το οτι εβαλα internrt. Προσπαθω να συμβιβαστω με την τεχνολογια.

Απλα ειχα την εντιποση απο παλια οτι εισε εναντια στην θρησκεια αυτη καθ' αυτη. Αν εχω κανει λαθος απολογουμε.

DARK_ERA said...

Re gristo ma ti ginese re koympare??? Pos ta pas??? Ematha eboleftikes kai esy;p

Christos said...

Φιλε μου Dark καλα ειμαι. Ακομα να πολυτευτω. Ουτε κ εχω τετιες βλεψεις. Ενας απλος συνδικαλιστης, μελος του κομματος ειμαι. Κατα τα αλλα περνουμε. Σπιτι-δουλεια, χωρα-χωριο, τελειωσαν κ οι εκλογες να ξεκουραστουμε κ λιγο γιατι εν εμπενα σπιτι. Αυτα. Εσύ;

Haris said...

Είδες τι κάνει ένα blog; Φέρνει πιο κοντά τους ανθρώπους!!! Ο Παναής λείπει απ' την παρέα.

Christos said...

Φιλε μου Χαρη οτι κ να πεις δεν μπορει να αντικαταστισει ενα blok, ενα δοματιο, 2 μπουκαλες ουζο κ τον Μαρκο να μας τραγουδα.

Haris said...

χαχαχαχα μες το μυαλό μου είσαι!!!

Pak said...

Χαλλόου! Παναγής speaking!!! Χεχεχέ! Καλό συναπάντημα κ καλά ξεμπερδέματα!!!

Haris said...

Τώρα είμαστε complete!

Christos said...

Εγω ουζο εχω. Μαρκο εχω. Δωματιο εχω. Ελατε να πιουμε.

Pak said...

Έερχοομαιιι!!!

DARK_ERA said...

Re xristo exis kai msn mail h kati telos panton???

Moloch said...

Καλησπέρα! Είναι εντυπωσιακό ότι φέρνει σαν αντίλογο στη θρησκεία το Ρουβά. Η επιστήμη, ο ορθολογισμός, η ανθρώπότητα δεν του κάνουν δηλαδή; Πρεπει οπωσδήποτε να είναι σε καλούπια;

marianaonice said...

"Η θρησκεία είναι μια λαϊκή φιλοσοφία και μια ικανή παρηγοριά για τη μεταφυσική αγωνία του απλού ανθρώπου". Μέχρι εδώ συμφωνώ με το Χαριτόπουλο. Αν του την πάρουμε όμως, δεν χρειάζεται να την αντικαταστήσουμε με το Ρουβά και τη Φαραντούρη, όπως εντελώς άστοχα, ομολογώ λέει ο συγγραφέας αυτός, αλλά με την επιστημονική έρευνα και επίλυση των μυστηρίων της ζωής μας καθώς και με την πλέρια ελευθερία της έκφρασης και του λόγου για να δοθούν οι απαντήσεις που γυρεύουμε στη γνώση του κόσμου που μας περιβάλλει!
Να είσαι καλά Χάρη. Αργήσαμε να σε δούμε.

Pak said...

Η πίστη η μή σε θεό δεν είναι μεμπτη..
Η υιοθέτηση ενός τρόπου ζωής, όποιος και νά ναι αυτός, πάλι δεν είναι μεμπτή..
Μεμπτή είναι ή εκμετάλλευση, η επιβολή της άποψης και της εξούσιας...

in the sky said...

πρωτον..τελειως κατα τυχη επεσα κι εγω καποια στιγμη στο εν λογω αρθρο..
οι σκεψεις σου συγκεντρωνουν οτι μου ηρθε στο μυαλο...

οι μετριοτητες ηταν παντα αυτοι που πιστευαν πως ειναι αξιοι για καθοδηγητες..

"Η θρησκεία είναι μια λαϊκή φιλοσοφία και μια ικανή παρηγοριά για τη μεταφυσική αγωνία του απλού ανθρώπου.Σαυτο ωστοσο θα συμφωνησω κι εγω...απο κει και περα το χαος...
μου χες υποσχεθει θα παιξεις...

Haris said...

moloch και μαριάννα, όπως φαίνεται και από τα σχόλιά σας, είναι ξεκάθαρη η θετική του τοποθέτηση υπερ της θρησκείας, αφού θεωρεί ότι αν την καταργήσουμε θα πέσουμε με τα μούτρα στην βλακεία. Άρα, λέει ότι η θρησκεία, είναι πίνακας αξιών. Το πρόβλημά μου δεν είναι αυτό, αλλά το ότι δεν έχει το θάρρος της θέσης του. Συμφωνώ και με τους δύο απόλυτα.

Pak, και η δειλή αλλά αλαζονική δημόσια τοποθέτηση, θα συμπλήρωνα εγώ.

in the sky, μα δεν αντικρούω το γεγονός της θρησκείας ως φιλοσοφίας -άθλιας για τα μέτρα μου, αλλά υπαρκτής κατ' άλλα και επομένως σεβαστή.

Απόψε θα κάνω ποστ με τις 7 πληγές. Ομολογώ πως το ξέχασα.

isovia said...

Η θρησκεία είναι ο,τι μπορεί να είναι και ένας άνθρωπος.
Εξυπηρετεί και μια ικανή παρηγοριά για τη μεταφυσική αγωνία του απλού ανθρώπου.Αν ήταν μια όχι λαική αλλά "ελιτική" φιλοσοφία,θα άλλαζε κάτι;
Θέλω να πώ, ότι η θρησκεία είναι κάτι παραπάνω απο ένα ορισμό,γιατί ελεύθερα ορίζεται απο το καθένα και εξυπηρετεί το καθένα.Αναγκη για άλλους, κάθαρση, παραμύθια και υποκρισία για άλλους, κάτι για όλους.
Το μόνο σίγουρο είναι το "μπράβο" σε κάποιον που δηλώνει (είναι) απαλλαγμένος απο δαύτην.

Σι γιου ιν χελ :>

Haris said...

isovia, καταρχάς καλως όρισες. Το σχόλιο σου μου θύμισε τον τίτλο κάποιου βιβλίου που έλεγε ότι "ο θεός αγαπά τους άθεους". :)))

Κατά που έκλεισες καζάνι; Να κανονίσουμε να τα λέμε εκεί κάτω που θα 'μαστε:))))

Christos said...

Η θρησκεια δεν ειναι μια λαικη φιλοσοφια. Εμφανιστικε στην ιστορια οταν καποιοι καταλαβαν οτι μπορουν να εκμεταλευτουν την αγνοια κ τον φοβο τους των υπολειπων για το αγνωστο. Ηταν παντα ενα κατασκευασμα απο πανω προς τα κατω.

(Για την κατασκευη του Χριστιανισμου προτινω το βιβλιο της Λιλις Ζωγραφου Αντιγνωση - Τα δεκανικια του καπιταλισμου)

Anonymous said...

sigoura sumfono sxetika me th thriskia... ki emena me ksenise h dhlosh tou xaritopoulou, epeidh murios exo diabasei to biblio tou gia ton Belouxioth, to opoio einai eksairetiko kai prepei na diabastei apo olous... den ksero giati to eipe, alla eipe ki alla, uper ths Paparhga ktl... den ksero, pantos o anthropos exei prosferei ena apisteuto biblio pou mas afora olous... as mhn ton staurosoume gia mia atuxh dhlosh... leo tora...

Φιλαλήθης said...

Δεν ξέρω για αυτό ,αλλά ο συγκεκριμένος έγραψε το σπουδαιότερο πόνημα που διάβασα για το ζειμπέκικο!
http://digital.tanea.gr/Default.aspx?d=20020914&nid=4248266

kalomoira said...

Αγαπητέ Χαρη, έχεις να κάνεις με έναν άνθρωπο συντηριτικό, με τελείως τετράγωνη λογική και σκληρό με όλους και με όλα. Αλλά νομίζω πως ειναι λάθος να τον κρίνεις επειδή δεν πήρε θέση και έκανε απλά ένα σχόλιο. Αν δεν κάνω λάθος είναι και όρος της δημοσιογραφίας. Όσον αφορά τη γενίκευση που έκανες με το σχόλιό σου "Νιώθει ανώτερος από τον λαό, νιώθει φωτισμένος, ο οποίος μετά που έσωσε τον εαυτό του, στέκεται σαν άγιος πάνω από τον λαό και τον προστατεύει. ", είναι άστοχη και αβάσιμη καθώς δεν υπάρχει καμία χειραγώγηση απ΄το παρόν κείμενο, εκτός ανα υπήρχε συνέχεια την οποία δεν ανέφερες. Καταδικάζεις ένα σχόλιο, μία άποψη. Αλήθεια, τον ξέρεις προσωπικά τον Χαριτόπουλο? Αναρωτιέμαι γιατί το πήρες τόσο προσωπικά το όλο θέμα!

Anonymous said...

πριν σας πω τη γνωμη μου θα ηθελα να γνωριζεται οτι ειμαι 16 χρονων και οτι εχω διαβασει ενα βιβλιο το Χαριτοπουλου και μου αρεσε πολυ

Κοιτα μου φαινεται περιεγο που ο Χαριτοπουλος ειπε τετειο πραγμα γιατι στο βιβλιο του <>ΓΡΑΦΕΙ
"εκει που σταματαει η λογικη συνεχιζει ο στρατος και η εκλλησια
(καπως ετσι νομιζω).
Τελος παντον διαφωνω απολυτα μαζι του γιατι πιστευω οτι η θρησκεια εχει φτιαχτει για να υπηρετει οικονομικα και πολιτικα συμφεροντα.Δεν νομιζω να σωθηκε κανεις απο κατι επειδη ειπε "σωσεμε θεε μου".Δευτερον ολοι εχουν ελευθερια αποψης και οι νεοι πιστευουν και το δηλωνουν οτι ειναι κατα εκκλησιας.Για να κλεισω,οτι και να πει ο κ.Χαριτοπουλος και ο καθε Χαριτοπουλος η εκκλησια και η θρησκεια θα τα βρουν δυσκολα με αυτη τη γεννια

Γιάννης said...

Η πίστη είναι η ελπίδα μας, η αισιόδοξη πλευρά μας. Είναι το ακριβώς αντίθετο της ματαιόδοξης ζωής που όλοι μας ζούμε. Δεν μπορεί να γεννιόμαστε μόνο και μόνο για να υπάρξουμε για μια στιγμή μέσα στο άπειρο, πρέπει να υπάρχει κάποιος απώτερος στόχος/σκοπός/αιτία. Όσο για τους νέους, η ελευθερία άποψης δεν πρέπει να συνιστά και αμάθεια. Αμφιβάλω αν έχεις/έχουμε κατανοήσει ότι ο Χριστιανισμός είναι Αγάπη απόλυτη και ανιδιοτελής. Μην κρίνεις κάτι από τους εκπροσώπους αυτού, άλλωστε και αυτοί άνθρωποι είναι.